فقر فرهنگي يكي از مهم‌ترين دلايل انحراف رفتاري در انسان‌هاست.

13 06 2011
کد خبر : 3316946
تعداد بازدید : 180
حجۀالاسلام علي كريميان در نشست شوراي فرهنگي دانشگاه گيلان اظهار داشت: فقر فرهنگي يكي از مهم‌ترين دلايل انحراف رفتاري در انسان‌هاست.

 وي افزود: دانشجويان و دانشگاهيان با افزايش و ارتقاي علم‌آموزي آن را با صبر پيش برده و خود را از آفت‌هاي انحراف رفتاري مصون مي‌دارند.
معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه گيلان گفت: از مؤلفه‏هاي مهم در سوق يافتن نوجوانان و جوانان به سمت و سوي بزهكاري و انحرافات اجتماعي، گسسته شدن پيوندهاي عاطفي و روحي بين اعضاي خانواده است.
وي تصريح كرد: تا زماني كه اعضاي جامعه پاي‏بند به اعتقادات مذهبي خود باشند، خود و فرزندانشان به فساد و بزهكاري روي نمي‏آورند.
كريميان تقويت نظارت‏هاي اجتماعي رسمي و دولتي و نيز نظارت‏هاي مردمي و محلي از جمله امر به معروف و نهي از منكر براي پاكسازي فضاي جامعه و تعديل آزادي‏هاي اجتماعي در چارچوب دين اسلام را يكي از راه‌هاي مهم كاهش انحراف رفتاري در جامعه عنوان كرد.
وي با اشاره به تبيين فلسفه و پيامدهاي مثبت فرهنگي، اجتماعي، رواني و اخلاقي عفاف و حجاب در عرصه‌هاي مختلف زندگي بيان داشت: اثرات منفي عدم رعايت حجاب و عفاف در سست كردن بنيان‌هاي اخلاقي خانواده و جامعه بسيار تاثيرگذار است.
معاون فرهنگي دانشگاه گيلان با اشاره به اينكه برنامه‌هاي فرهنگي و بودجه‌هاي آن بايد براي تمام دانشجويان دانشگاه و با رعايت عدالت هزينه شود، اظهار داشت: برگزاري همايش‌هاي حجاب و عفاف براي افراد ثابت كار درستي نيست و ما وظيفه ايجاد فضاي فرهنگي براي تمام دانشجويان در دانشگاه را به‌عهده داريم.
وي اظهار داشت: نوع برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته تاكنون بخشي از مخاطبان ثابت را در بر داشته است كه اين طيف از مخاطبان داراي باور جدي در زمينه عفاف و حجاب هستند و در تمام برنامه‌ها با شور و شوق شركت مي‌كنند، كه لازم است براي تحكيم اين باور و تربيت اين گروه براي دفاع از حريم حجاب و عفاف برنامه‌ريزي‌هاي مناسبي انجام شود.
كريميان با تاكيد بر آموزش و فرهنگ‌سازي مناسب اين قشر از مخاطبان بيان داشت: در صورت انجام برنامه‌ريزي صحيح و استفاده از اين ظرفيت، دانشجويان به عنوان بهترين مبلغ مسئله حجاب در اجتماع مي‌شوند.
وي افزود: تبيين ديدگاه اسلام درباره عفاف، پوشش، حجاب و ضرورت بيان، فلسفه، احكام و دستاوردهاي مثبت رعايت آن در جامعه مناسب با شرايط دانشجويان با شيوه‌‌هاي جذاب از مهم‌ترين برنامه‌هاست كه با استفاده از تجربه و تاثيرپديري اساتيد دانشگاهي مي‌توان اين آموزش‌ها را نهادينه كرد.
معاون فرهنگي دانشگاه گيلان با اشاره به توطئه‌هاي دشمنان عليه جامعه اسلامي، تصريح كرد: عمده اين توطئه‌ها روي خانواده و جوانان و نوجوانان جامعه متمركز است.
وي با بيان اينكه دشمن اعتقاد دارد، اگر بتواند زنان را به‌ عنوان ابزار در جامعه قرار دهد، ‌به اهداف خود رسيده است، تصريح كرد: اگر نظام جمهوري اسلامي در اين عرصه دچار ضعف شد، خواسته‌هاي دشمن آرام آرام، عملياتي مي‌شود.
كريميان اظهار داشت: مقوله حجاب و عفاف را بايد به ‌عنوان يك فرهنگ اسلامي در جامعه نهادينه كنيم و نبايد از بسترهاي فرهنگي و بافت‌هاي سنتي و فرهنگي مناطق مختلف غفلت كرد.
به گفته وي، براي گسترش فرهنگ حجاب و عفاف بايد از تمام زمينه‌هاي رسانه، دانشگاه و آگاه‌سازي ذهني و فكري جامعه استفاده كرد و از برخوردهاي سليقه‌اي اجتناب شده و يك رويه هماهنگ و منسجم در گسترش امر حجاب در نظر گرفته شود.

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.