پژوهش، پشتکار، و امید؛ رمز موفقیت دانش آموخته دانشگاه گیلان در مسیر جهانی علم

10 11 2025
کد خبر : 24674303
تعداد بازدید : 8844

دکتر اسدالله بافکری، دانش آموخته دانشگاه گیلان، از جمله پژوهشگران برجسته کشور در حوزه فیزیک و نانوفناوری است که با انتشار بیش از ۹۰ مقاله علمی و همکاری با پژوهشگران بین‌المللی، موفق شده است برای چهارمین سال متوالی در فهرست دو درصد دانشمندان پراستناد جهان قرار گیرد. به همین مناسبت، روابط عمومی دانشگاه گیلان گفت‌وگویی با ایشان انجام داده است که توجه شما خوانندگان را به آن جلب می‌کنیم.

- لطفا در ابتدا یک معرفی از خودتان و مسیر تحصیلی که طی کردید را بیان کنید.

بنده اسدالله بافکری متولد شهرستان فومن هستم. در سال 1384 در مقطع کارشناسی رشته فیزیک حالت جامد از دانشگاه گیلان فارغ‌التحصیل شدم. در سال 1387 کارشناسی ارشد رشته فیزیک کاربردی را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر دریافت نمودم. دستاورد این دوره طراحی و ساخت دستگاه مکان‌یاب مغناطیسی با همکاری شرکت ملی حفاری ایران برای استفاده در حفاری چاه‌های نفت و گاز شد که این امر باعث بومی‌سازی این دستگاه با اهمیت در صنعت نفت کشور شد. 

در ادامه، کار تدریس در مراکز آموزشی را شروع نمودم و موفق به تألیف چند کتاب در حوزه فیزیک شدم و همچنین چندین طرح پژوهشی در دانشگاه‌های کشور انجام دادم و در سال 1394 در مقطع دکتری فیزیک شرکت نموده و با رتبه عالی (رتبه ۳۳ از ۵۰۰۰) با علاقه‌مندی دانشگاه گیلان را برای مقطع تحصیل انتخاب نمودم. در ادامه در سال 1399 موفق به دریافت درجه دکتری مشترک در رشته فیزیک از دانشگاه آنتورپ بلژیک و دانشگاه گیلان شدم. این دوره دکتری را با چاپ بیش از ۲۰ مقاله علمی در مجلات معتبر دنیا با موفقیت به پایان رساندم. در سال ۱۴۰۰ برگزیده دانش‌آموختگان برتر بنیاد ملی نخبگان ایران شدم و در ادامه دوره‌های پسا دکتری را در دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری ستاد فناوری نانو ادامه دادم که دستاورد این دوره‌های پژوهشی تاکنون انتشار بیش از ۹۰ مقاله معتبر علمی و پژوهشی متعدد و همکاری با پژوهشگران مختلف دنیا بود. در سال ۱۴۰۰ و در کمتر از سه سال از شروع فعالیت علمی، در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان در رشته فیزیک و نانو فناوری قرار گرفتم.

- قرار گرفتن در فهرست دو درصد پژوهشگران پراستناد جهان چه احساسی برایتان داشت؟ این موفقیت را حاصل چه عواملی می‌دانید؟

قرار گرفتن در این فهرست برای چهارمین سال متوالی، مایه افتخار و خوشحالی است که توانستم دین خود را برای این خاک مقدس و ایران عزیز ادا کنم و در پیشرفت علمی کشور سهیم باشم و در عین حال مسئولیتی بزرگ برای بنده است. حضور اساتید علمی در دانشگاه در طول دوره‌های مختلف علمی یکی از عوامل مهم برای پیشرفت علمی محسوب می‌شود و من از همه استادانم سپاسگزارم و این موفقیت حاصل یک تلاش علمی جمعی و همکاری با پژوهشگران مختلف دنیا بود که در کنار این عوامل، پشتکار و سخت‌کوشی، علاقه واقعی به پژوهش، امید و اعتماد به نفس، از مهم‌ترین دلایل دستیابی به این جایگاه است.

- در مسیر علمی‌تان، با چه چالش‌هایی مواجه شدید و چگونه توانستید بر آن‌ها غلبه کنید؟

با محدودیت‌های بسیاری در طول این سال‌ها مواجه بوده‌ام و معتقدم زندگی بدون مشکل و سختی وجود ندارد و موفقیت‌های بزرگ، جز با غلبه بر مشکلات و حل مسائل به‌دست نمی‌آید. در ابتدای فعالیت علمی، کمبود سیستم‌های محاسباتی برای انجام کار، بسیار مشکل‌ساز بود که برای حل این مشکل توانستم با تأمین مالی محدود، یک سیستم محاسباتی برای انجام کارم فراهم کنم. در حال حاضر هم دانشجویان حوزه‌های محاسباتی دانشکده علوم‌پایه به دلیل نبود چنین سیستم‌هایی دچار مشکلات فراوانی برای انجام کار خود هستند. نمونه‌ی دیگری از چالش‌ها، مواجه شدن با تحریم علمی توسط بعضی مجلات برای چاپ مقالات بود و در شرایطی که کشور تحت تحریم قرار گرفت، برای انتشار مقاله با مشکل تحریم علمی از سوی بعضی از مجلات اروپا و امریکا مواجه شدم.

- نقش این جایگاه علمی چه تأثیری بر اعتبار دانشگاه گیلان و ارتقای جایگاه علمی ایران دارد؟

دانشگاه‌ها همیشه به عنوان موتور پیشران حرکت علمی در دنیا، می‌تواند بستر مهمی برای انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی فراهم سازند. این موفقیت و دستاورد، حاصل کار جمعی می‌باشد و باعث ارتقا رتبه دانشگاه گیلان در سطح کشور و دنیا شده است. دیده‌شدن توانمندی‌های پژوهشی دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی، می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای همکاری‌های علمی، جذب پروژه‌های تحقیقاتی و تبادل دانش با مراکز معتبر علمی دنیا را فراهم سازد. این موفقیت‌ها باعث تقویت انگیزه و اعتمادبه‌نفس پژوهشگران و دانشجویان جوان استان می‌شود تا سهم مؤثرتری در تولید دانش و نوآوری ایفا کنند. با این حال، برای ارتقای این جایگاه، سرمایه‌گذاری هدفمند در پژوهش، بهبود زیرساخت‌ها و فراهم نمودن بستر مناسب و حمایت مختلف از نسل جوان پژوهشگران، ضروری است تا تأثیر علمی کشور عزیزمان در سطح بین‌المللی بیش از پیش افزایش یابد.

- در دوران پژوهشی‌تان دستاورد خاصی بوده که بخواهید به عنوان نقطه عطف معرفی کنید؟

با توجه به تمام محدودیت‌هایی که در طول این سالیان در انجام فعالیت‌های علمی داشتم، توانستم برای اولین بار یک قرارداد بین‌المللی برای دانشگاه گیلان در مقطع دکتری با دانشگاه آنتورپ بلژیک منعقد کنم. ارتباط علمی با پژوهشگران معتبر دنیا و علاقه‌مندی آن‌ها برای همکاری علمی برای بنده بسیار مهم بود که توانستم اعتماد جامعه علمی را به این حوزه جلب نمایم. یکی از نکات مهم برای بنده این بود که در طول کمتر از ۳ سال از فعالیت علمی، توانستم در فهرست دو درصد دانشمندان برتر دنیا قرار بگیرم.

- به نظر شما مهم‌ترین عوامل در برجسته شدن پژوهش‌های علمی شما در سطح بین‌المللی چیست؟

 آنچه بیش از هر چیز باعث برجسته‌شدن پژوهش‌های علمی بنده در این سال‌ها شد، نوآوری و کیفیت بالا و کاربردی بودن نتایج تحقیقاتی بود و همکاری علمی و پژوهشی با پژوهشگران و دانشمندان برجسته دنیا تأثیر به‌سزایی در اثرگذاری پژوهش‌های انجام شده داشت. این رویکرد در نهایت به افزایش شاخص‌هایی مانند تعداد استنادها و H-index کمک کرد.

- چه توصیه‌ای برای دانشجویان و پژوهشگران جوانی دارید که می‌خواهند در مسیر پژوهش‌های علمی بین‌المللی بدرخشند؟

پژوهشگران جوان، سرمایه‌های علمی و انسانی آینده کشور هستند و برای رشد و شکوفایی علمی آن‌ها باید زیرساخت و بسترهای حمایتی مناسب و مؤثر، دسترسی راحت به منابع علمی و حضور در مجامع علمی دنیا برای آن‌ها فراهم باشد. در حال حاضر، بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها، نیازمند اصلاح و بهبود است و متناسب با نیاز نسل نو پژوهشگران نیست. ضروری است با بازنگری در نظام حمایت مالی، ارتقای زیرساخت‌های پژوهش‌های علمی و ایجاد انگیزه مناسب، شرایطی را فراهم کنیم که تلاش‌های علمی پژوهشگران جوان در داخل کشور به‌ نتیجه برسد تا این جوانان بتوانند در راستای توسعه علمی، صنعتی و فناوری کشور خدمت کنند.

- در حال حاضر روی چه پروژه یا حوزه‌ای تمرکز دارید و آینده پژوهشی خود را چگونه ترسیم می‌کنید؟

در حال حاضر با پژوهشگران بسیاری از کشورهای مختلف دنیا در زمینه‌های نانو فناوری و فیریک همکاری علمی و پژوهشی داشته و با مجلات معتبر حوزه فیزیک و نانو، همکاری می‌نمایم. حوزه پژوهشی بنده در بررسی و دستکاری خواص نانو مواد و پیش‌بینی نانو مواد نوین پیشرفته با استفاده از شبیه‌سازی‌های کوانتومی است. همچنین به عنوان عضو هیئت تحریریه و داور مقالات علمی در مجلات معتبر دنیا در حوزه نانو- فیزیک- شیمی و مواد همکاری می‌کنم و با بیش از ۳۰ پژوهشگر دانشگاه‌های دنیا، همکاری بین المللی دارم.

- سخن پایانی با خوانندگان؟

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد این موضوع است که می‌توان پژوهش‌ها را به انواع پایه‌ای، توسعه‌ای و کاربردی تقسیم نمود. پژوهش‌های پایه‌ای و بنیادی مبنای توسعه و زیر ساخت علم و فناوری دنیا است و کشورهای پیشرفته دنیا روی این نوع پژوهش‌ها سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند. انتظار از یک پژوهشگر حوزه علوم‌پایه مانند فیزیک، نباید ساخت یک محصول یا دستگاه باشد بلکه طراحی مدل برای ساخت را فراهم می‌کند و پژوهشگران علوم مهندسی آن را به محصول کاربردی تبدیل می‌کنند. در حال حاضر، فناوری‌های نانو و کوانتوم نیز متأثر از این علم قرار گرفته‌اند که می‌توانند آینده زندگی بشری را متحول کنند. اما هرگز به علوم فیزیک نگاه واقع گرایانه‌ای نشده است و جایگاه واقعی و اصلی خود را پیدا نکرده که امیدوارم با تمام محدودیت‌ها و کمبودها، به علم فیزیک توجه بیشتری شود تا بتوانیم تأثیر مثبت آن را در پیشرفت کشور شاهد باشیم.

در انتها از دخترم یارا؛ مهمترین یار زندگی‌ام، اعضای خانواده‌ام، یکایک استادان، همکاران و دوستانی که باعث شدند تا زندگی علمی بنده به این درجه از موفقیت برسد کمال تشکر را دارم. از شما عزیزان روابط عمومی هم که زمینه این مصاحبه را فراهم نمودید کمال تشکر را دارم.


دسته بندی | برچسب :
خبرها
اخبار روابط عمومی

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

20 12 2025

چالش‌ها و فرصت‌های فناورانه صنایع گیلان در مرکز نوآوری دانشگاه گیلان بررسی شد

اولین نشست تخصصی در خصوص شناسایی و رفع نیازهای صنایع در حوزه توسعه فناوری، انتقال دانش فنی و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، در مرکز نوآوری دانشگاه گیلان برگزار شد. در این رویداد، نمایندگان بیش از ۲۰ شرکت و واحد صنعتی استان حضور داشتند و مهم‌ترین چالش‌ها، نیازهای فناورانه و فرصت‌های همکاری مشترک میان صنعت و دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هدف اصلی این نشست، ایجاد بستر تعامل مؤثر میان صنایع و ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه دانشگاه گیلان، کمک به رفع نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی، تسهیل فرآیند انتقال فناوری و حمایت از تجاری‌سازی ایده‌ها و طرح‌های فناورانه بود. در ادامه نشست، شرکت‌های حاضر به بیان مسائل، نیازها و اولویت‌های فناورانه خود پرداخته و زمینه‌های همکاری مشترک در قالب پروژه‌های تحقیق و توسعه، قراردادهای فناورانه و استقرار واحدهای تحقیق و توسعه مورد بررسی قرار گرفت و ظرفیت‌های مرکز نوآوری دانشگاه گیلان در حمایت از شرکت‌های فناور، تیم‌های نوآور و ایده‌های صنعتی معرفی شد.  

17 12 2025

هفته پژوهش و فناوری در پردیس دانشگاهی برگزار شد

همزمان با هفته پژوهش و فناوری، مراسم این هفته نیز با برگزاری کارگاه‌ها و سخنرانی های علمی در پردیس دانشگاهی برگزار شد. دکتر بهرام قلمی رئیس پردیس دانشگاهی در این مراسم، ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری به معرفی سامانه‌های مرتبط با اشتغال پذیری دانشجویان و دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی در زمینه جذب و به کارگیری محققان پسا دکتری، طرح‌های پژوهشی، حمایت از موضوعات تقاضا محور پرداخت. چگونگی رسیدن به دانشگاه نسل چهارم پرداخت. دکتر صفورا اسدی معاون آموزشی و پژوهشی پردیس دانشگاهی هم در این مراسم،  با تاکید بر این نکته که پژوهش از ارکان اساسی توسعه و رشد یک جامعه است خاطرنشان کرد: جامعه‌ رو به توسعه نیازمند نهادهایی است که فرهنگ پژوهش را در مسیرهای خود به جریان بیندازند. وی همچنین دانشجویان مزین به ارزش‌های اسلامی را سرمایه اصلی مملکت و امید جامعه برشمرد. دکتر افشین رحیمی یکی از کارآفرینان برتر استان گیلان نیز در این مراسم در خصوص ایجاد امید و انگیزه در دانشجویان، حس مسئولیت‌پذیری و نقش تحقیق و پژوهش برای ساختن ایرانی آباد و سربلند سخنرانی کرد. شایان ذکر است سخنرانی‏ علمی با عنوان " کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی مطالعه موردی پردازش تصاویر پزشکی"، کارگاه‌های‏ آموزشی با عناوین "نظریه یکپارچه سازی ویژگی‌ها در توجه دیداری، اجرای عملی آزمون رایانه‌ای و تفسیر نتایج" و " آشنایی با اصول صحیح نگارش مقالات علمی" و تقدیر از دانشجویان سرآمد در حوزه‌ پژوهشی نیز از دیگر برنامه های هفته پژوهش و فناوری در پردیس دانشگاهی بود.

15 12 2025

آزمایشگاه جامع و مرکز تحقیقات علوم ورزشی و تندرستی دانشکده تربیت بدنی و علوم‌ورزشی راه‌اندازی شد

آزمایشگاه جامع و مرکز تحقیقات علوم ورزشی و تندرستی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان با هدف ارتقای پژوهش‌های تخصصی، توسعه همکاری‌های علمی و ارائه خدمات تستینگ به تیم‌های ورزشی و با حضور مسئولان دانشگاه، اعضای هیئت علمی و دانشجویان این دانشکده راه‌اندازی شد. این مرکز با برخورداری از بخش‌های تخصصی فیزیولوژی و عملکرد ورزشی، بیومکانیک ورزشی، آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی و مرکز کار با حیوانات آزمایشگاهی، امکانات پیشرفته‌ای برای پژوهش‌های علمی و کاربردی فراهم کرده است. تجهیزاتی نظیر ست کامل آنتروپومتری، گازآنالایزر، ارگومترهای هوازی و بی‌هوازی، دستگاه‌های سنجش عملکرد، Force Plate، EMG، Motion Capture، ابزارهای ارزیابی پاسچر و گیت، و همچنین امکانات ویژه مطالعات حیوانی، امکان بررسی دقیق عملکرد ورزشی، تحلیل بیومکانیکی حرکات، پیشگیری از آسیب و توانبخشی را فراهم می‌سازد و علاوه بر انجام پژوهش‌های تخصصی، آمادۀ همکاری با سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور بوده و خدمات تستینگ تیم‌های ورزشی است.   

15 12 2025

درخشش پژوهشگران دانشگاه گیلان در مسابقات بین‌المللی اختراعات لندن ۲۰۲۵

در رقابت‌های بین‌المللی اختراعات لندن ۲۰۲۵، تیم پژوهشی دانشگاه گیلان با ارائه اختراعی نوآورانه با عنوان «سنسورهای پوستی فوق‌حساس مبتنی بر گرافن» موفق به کسب مدال طلا و جایزه ویژه این رویداد شد.  این مسابقات که با حضور مخترعان و پژوهشگران برجسته از سراسر جهان، به میزبانی دانشگاه کینگستون لندن و با همکاری شهرداری منطقه کینگستون آپون تیمز، در پایتخت انگلستان برگزار شد، اختراع ارائه‌شده توسط تیم دانشگاه گیلان متشکل از دکتر رضا انصاری خلخالی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک، سجاد عموپور رودکلی، علیرضا نوری رودسری، علیرضا انصاری خلخالی و عرفان زارع دانشجویان دانشگاه گیلان، به دلیل دقت عملکرد بالا، بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و قابلیت‌های کاربردی گسترده، به‌ویژه در حوزه پزشکی و سامانه‌های نظارتی، مورد توجه ویژه داوران قرار گرفت و علاوه بر کسب مدال طلا، موفق به دریافت جایزه ویژه این رویداد نیز شدند. روابط عمومی دانشگاه گیلان کسب این موفقیت را به اعضای تیم و جامعه دانشگاهی تبریک عرض می‌نماید. 

13 12 2025

استاندار گیلان در جمع دانشمندان دانشگاه گیلانِ حاضر در فهرست یک و دو درصد برتر جهان: دستاوردهای علمی، سرمایه ماندگار توسعه پایدار هستند

عصر امروز استاندار گیلان در سالن شهید انصاری استانداری، میزبان دانشمندان یک و دو درصد برترِ جهان از دانشگاه گیلان بود که در این نشست در ارتباط با موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر شد.   استاندار گیلان در این نشست با تأکید بر جایگاه کلیدی نخبگان علمی در توسعه پایدار، اظهار داشت: دستاوردهای علمی برخلاف موفقیت‌های زودگذر، اثرات ماندگار و بلندمدتی در جامعه دارند و حمایت از پژوهشگران و دانشمندان، مسیر اصلی برای حل چالش‌های اساسی استان است.   دکتر حق‌شناس گفت: اگر فردی در طول عمر خود حتی یک گزاره تازه به دانش بشری بیفزاید، زندگی او با برکت همراه خواهد بود؛ چه رسد به دانشمندانی که یافته‌هایشان در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.   وی با مقایسه دستاوردهای علمی و موفقیت‌های ورزشی افزود: ورزش سرمایه اجتماعی کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند، اما پژوهش‌های علمی پس از دستیابی به نتیجه، تازه آغازگر تأثیرات پایدار بر زندگی بشر هستند.   استاندار گیلان با اشاره به اینکه بسیاری از تحولات بزرگ تاریخ بشر حاصل تلاش دانشمندانی بوده که شاید هرگز ثمره نهایی کار خود را ندیده‌اند، تصریح کرد: فناوری‌ها و امکانات امروز، نتیجه پژوهش‌های سال‌های گذشته است و همین امر ضرورت حمایت مستمر سیاستگذاران از حوزه علم و پژوهش را دوچندان می‌کند.   وی یکی از اهداف اصلی این نشست را شناسایی ظرفیت‌های علمی استان دانست و اعلام کرد: افزایش ارتباط با نخبگان و دانشگاهیان و رشد تدریجی بودجه پژوهشی در دستور کار قرار دارد و از سال آینده، نیمی از بودجه پژوهشی استان به طرح‌های تحقیقاتی دانشمندان یک و دو درصد برتر جهان در دانشگاه‌های استان گیلان اختصاص خواهد یافت.   دکتر حق‌شناس با اشاره به نقش پژوهش در حل مسائل استان افزود: اتکا صرف به منابع دولتی کافی نیست و می‌توان با استفاده از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی، آنان را در قالب طرح‌های پژوهشی در حل مشکلات استان مشارکت داد.   وی در ادامه به چالش‌های زیست‌محیطی استان به‌ویژه مدیریت پسماند اشاره کرد و تأکید نمود: دولت به‌تنهایی قادر به حل این مشکل نیست و از هر طرح علمی و اجرایی که کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد کند، حمایت خواهد کرد.   دکتر باستی رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست، با اشاره به جایگاه تاریخی و علمی دانشگاه، بر ضرورت پاسخگویی دانشگاه‌ها به نیازهای جامعه تأکید کرد.   رئیس دانشگاه گیلان ضمن قدردانی از استاندار گیلان برای برگزاری این جلسه، گفت: دانشگاه گیلان از نظر جمعیتی در رتبه دوازدهم کشور قرار دارد، اما از منظر عدالت آموزشی و بودجه آموزشی، جایگاه شانزدهم را به خود اختصاص داده است. دکتر باستی در ادامه گزارشی از وضعیت اعضای هیئت علمی، کارمندان، دانشجویان و نیروهای شرکتی دانشگاه ارائه کرد. وی با مرور سیر تحول دانشگاه‌ها، به چهار نسل متفاوت اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها در آغاز راه، در قالب نسل نخست، بیشتر بر آموزش و انتقال دانش تمرکز داشتند و رسالت اصلی آن‌ها تربیت نیروی انسانی متخصص برای جامعه بود. در ادامه، نسل دوم دانشگاه‌ها با محوریت پژوهش شکل گرفت و تلاش کرد تا علاوه بر آموزش، تولید علم و گسترش مرزهای دانش را در دستور کار قرار دهد. با ورود به نسل سوم، دانشگاه‌ها به عرصه فناوری و نوآوری گام نهادند و نقش‌آفرینی آن‌ها در تجاری‌سازی دانش و ارتباط با صنعت پررنگ‌تر شد. اما امروز، دانشگاه‌ها در آستانه نسل چهارم قرار دارند؛ نسلی که مسئولیت‌پذیری اجتماعی را به عنوان مأموریت اصلی خود تعریف می‌کند و باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، به حل مسائل و چالش‌های مردم بپردازد و در مسیر توسعه پایدار کشور نقش‌آفرینی کند. رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به شرایط دشوار تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی، حفظ جایگاه علمی و بین‌المللی دانشگاه‌ها را نشانه‌ای از اقتدار علمی کشور دانست و تأکید کرد: مرجعیت علمی بخشی از اقتدار ملی محسوب می‌شود. دکتر باستی همچنین بر نقش صنعت در حمایت از توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی تأکید کرد و گفت: ظرفیت عظیمی که در دانشگاه‌ها وجود دارد باید هم توسط بخش دولتی و هم بخش خصوصی به کار گرفته شود تا به ثمر بنشیند.   وی در پایان خاطرنشان کرد: هر سال حدود ۹۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه گیلان رساله‌های علمی تعریف می‌کنند که اگر این ظرفیت عظیم در راستای حل مشکلات استان هدایت شود، می‌تواند تحولی بزرگ در توسعه منطقه‌ای ایجاد کند. شایان ذکر است در پایان این نشست، دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر جهان، در ارتباط با تهیه بانک اطلاعاتی جامع استان در حوزه مشکلات و معضلات استان، توجه به ظرفیت‌های دانشگاه گیلان در حوزه‌های مختلف، اقتصاد دریا محور، محیط زیست، گردشگری پایدار، معیشت اعضای هیئت علمی، کمبود تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی، وضعیت آسفالت، اعتبارات پژوهشی، عضویت در کارگروه استانی، توجه به ظرفیت‌های نخبگانی و ... دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.  

11 12 2025

گفتگو با بانوی دانشگاهی که عشقِ مادری را با رسالت علمی درهم آمیخته است

به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت مقام مادر و روز زن، روابط عمومی دانشگاه گیلان گفت‌وگویی با دکتر ساناز حسن‌زاده عضو هیئت علمی گروه نساجی دانشکده فنی دانشگاه، به نمایندگی از بانوان دانشگاهی انجام داده است که توجه شما خوانندگان را به آن جلب می‌کنیم.   🔷 لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید. ساناز حسن‌زاده هستم دارای مدرک دکترای مهندسی نساجی و عضو هئیت علمی دانشگاه گیلان در دانشکده فنی. به لطف عنایت خداوند، در هر سه مقطع تحصیلی دانشجوی برتر استعداد درخشان بوده و همواره تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان، از تسهیلات آموزشی و پژوهشی این نهاد علمی بهره برده‌ام. به دلیل علاقه‌­ی بسیار زیاد به حوزه‌ی آموزش، شغل معلمی را در سطح آموزش عالی انتخاب کردم و با نهایت عشق و توان، سعی در پرورش نسلی آگاه و کارآمد برای این مرز و بوم دارم و معتقدم که خلاقیت در شیوه‌­ی آموزشی و به‌­روز بودن در حوزه­‌ی پژوهش، کلید موفقیت در زمینه­‌ی تعلیم و تربیت اعضای جامعه‌­ی علمی کنونی است. در حال حاضر نیز علاوه بر فعالیت به عنوان یک بانوی شاغل در جامعه­‌ی دانشگاهی، به عنوان یک همسر و یک مادر نیز ایفای نقش دارم و صاحب دو فرزند پسر هستم. 🔷 تجربه مادری، چگونه به غنای مدیریت و هدایت شما کمک کرده است؟ نگرانی درباره کیفیت تعلیم و تربیت فرزندانی که موهبت و امانت خداوند هستند، یکی از مهم­ترین دغدغه‌­های تمامی مادران ایرانی است. امید به داشتن فرزندانی سالم، صالح و آینده­‌دار، به خصوص برای مادران شاغل، قطعاً نیازمند مدیریت و برنامه­‌ریزی صحیح بین مسائل کاری و امور خانوادگی است. تجربه مادری باعث شده در کارم هدفمند و منظم باشم تا علاوه بر موفقیت شغلی، از نگاه همسر و فرزندان نیز مورد پذیرش باشم. باور دارم کیفیت کار زمانی به اوج می‌رسد که فرزندانم مرا مادری نمونه بدانند و خود نیز احساس رضایت قلبی داشته باشم. 🔷 راز اصلی هماهنگی موفق بین مسئولیت­‌های خانوادگی و حرفه‌­ای از نظر شما چیست؟ برای هر انسانی، قبول چندین مسئولیت به طور هم­زمان، کاری بسیار دشوار و نگران­‌کننده است؛ به­‌خصوص اگر بخشی از این مسئولیت، در قالب جایگاه مادرانه باشد. حفظ تعادل میان وظایف کاری و انتظارات خانواده، مسئولیتی طاقت‌فرساست که تنها با اراده‌ی قوی، امید به یاری خداوند و همراهی همسر امکان‌پذیر می‌شود. از تجربه‌ی شخصی خود بگویم، اگر همسرم شرایط دشوار کار و مسئولیت فرزندپروری را درک نمی‌کرد، هماهنگی میان این دو مسئولیت ممکن نبود. معتقد‌م همسرِ یک بانو و مادرِ شاغل، نزدیک‌ترین همراه و بهترین یاور اوست. 🔷 کدام وجه از زندگی بانوی بزرگواری مانند حضرت زهرا(س) بیش­ترین درس را درباره­‌ی «زندگی چندبعدی» به شما داده است؟ بنده هرگز قادر نیستم که در تمام وجوه زندگی، به شیوه­‌ی بانوی والامقام حضرت فاطمه زهرا (س) عمل کنم چون به اندازه­‌ی این بانوی بزرگوار معصوم و عاری از اشتباه نیستم. اما همیشه یک چیز را سرلوحه­‌ی رفتار خود قرار داده‌ام و آن، دل سپردن به تقدیر الهی است. اینکه چقدر بتوانم در انجام مسئولیت­‌های محوله، به درستی و رضایت‌مندانه عمل کنم، را همیشه به خداوند می­‌سپارم. تا جایی که توان و اراده دارم، پیش می‌­روم اما در طول مسیر، تقدیری را که خداوند برای من مناسب می‌­داند با تمام وجود می­‌پذیرم زیرا باور قلبی دارم که اگر با نیت سالم در راستای انجام مسئولیت­‌های خود قدم بردارم، خداوند هرگز مرا تنها رها نمی‌کند.   🔷 چگونه پایبندی به ارزش‌های فرهنگی و دینی می‌­تواند به عاملی توان­بخش و تمرکززا برای یک زن تبدیل شود؟ ارزش‌های فرهنگی جامعه‌ی ایرانی، منطبق بر معیارهای تأییدشده‌ی دین اسلام است. فرهنگ اسلامی، بر مبنای داشتن جامعه‌ای خداشناس، صلح‌طلب و انسان‌دوستانه پایه‌ریزی می‌شود و پایداری به این اصول، به ویژه برای یک زن در جامعه‌ی مشوش امروزی، بسیار اثرگذار خواهد بود. مادران شاغل بواسطه‌ی داشتن مسئولیت‌های متعدد در زندگی چندبعدی خود، بسیار آسیب‌پذیرتر هستند؛ لذا هر چه شناخت آن‌ها نسبت به ارزش‌های اصیل فرهنگی و باورهای دینی منطبق با روح الهی بیشتر باشد، آرامش بیشتری خواهند داشت. حفظ آرامش و احساس امنیت برای یک زن، کلید اصلی موفقیت او در تمام عرصه‌های زندگی خواهد بود و در چنین شرایطی است که به خوبی می‌تواند بر مسئولیت‌های خود متمرکز شود و با حداکثر توان خود به انجام آن‌ها بپردازد. 🔷 پیام امیدبخش شما به بانوان جوانی که در پی تأثیرگذاری در هر دو عرصه‌­ی خانواده و جامعه هستند، چیست؟ به خودتان و به اراده‌­ی خدواند باور داشته باشید؛ خداوند زن را قوی آفرید.