نشست وزیر امور خارجه با اساتید و دانشجویان دانشگاه گیلان

09 10 2009
کد خبر : 3324736
تعداد بازدید : 85
دکتر منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دعوت دفتر نهاد رهبری در دانشگاه در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه گیلان حضور یافته و به سوالات دانشجویان راجع به آخرین تحولات سیاست خارجی ایران پاسخ گفت.

دکتر متکی با اظهار خوشنودی از حضور در جمع دانشگاهیان گیلان ، تبادل نظر با نخبگان کشور را گفتمانی جدی دانسته و از دانشگاهیان خواست تا نقدهای برآمده از بررسی های علمی شان را به منظور ارتقای بهره وری و عرصه مدیریتی کشور با مسئولین در میان بگذارند.

وزیر امور خارجه در این نشست گفت: سالیان درازی این منطق یک سویه و زور مدارانه در جهان حکومت میکرد که " قدرت، منشا حق است" . اما انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل و با منطقی روشنگر این پیام را آورد که "حق ،منشا قدرت است " و با این پیام جهان را با یک چالش عظیم روبرو ساخته و در ذهنیت و تئوری ملت ها این نگاه سلطه طلبانه را شکسته است.امام خمینی اصالتی برای قدرت های ظاهری دنیا قائل نبوده و اعتقاد داشتند که قدرت باید منبعث از ذات باری تعالی حق باشد.

وزیر امور خارجه در ادامه افزود:  گفتگوهای ایران با غرب در زمینه برنامه هسته ای رو به تفاهم است و غرب بر خلاف گذشته با بسته پیشنهادی ایران  بدون هیچ پیش شرطی موافقت نموده است . وی با بيان اينکه در بسته پيشنهادی ايران مسائل مختلفی از موضوعات ايران و دنيا وجود داشت، تصريح کرد: بر خلاف سال گذشته که کشورهای شرکت‌کننده در ژنو، قائل به پيش شرط با ايران بودند، اين بار با بسته پيشنهادی طور ديگری برخورد کردند. وی این موفقیت را مدیون پایداری و همبستگی ملت ایران دانسته و افزود : انقلاب ما تا مادامی که بر منطق حق طلبانه باشد می تواند منطق خود را دردنیا ارائه بدهد.مهمترین مساله این است که توانمندی های خود را باور داشته باشیم و از اصالت خود فاصله نگیریم.

متکی تاکید کرد: بین حقوق و تعهدات ما در قبال معاهدات بین المللی باید توازن وجود داشته باشد و حقوق ایران نباید فقط بروی کاغذ، بلکه باید عملیاتی شود.

وی در پایان افزود: امروز حتی آمريکا مي‌گويد که بدون پيش شرط حاضر به مذاکره با ايران است. ما در حال رصد کردن عملکردهای رئیس جمهور امریکا هستیم و از اراده عمل در سیاست های امریکا که نشانگر تغییر در قبال ایران باشد  استقبال خواهیم کرد.

 

 

در این مراسم که با حضور   ریاست دانشگاه ، حجت الاسلام پور رضا مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری ، جمعی از اساتید،مدیران و دانشجویان دانشگاه گیلان برگزار شد. ابتدا دکتر حاتم زاده   ضمن عرض خیر مقدم به دکتر متکی ، در گزارشی  به  توانمندی ها و ظرفیت های دانشگاه گیلان پرداخت. در ادامه حجت الاسلام پور رضا طی سخنانی، اساتید و دانشجویان را به هم اندیشی در دانشگاه و ایجاد کرسی نظریه پردازی دعوت کرده و از روسای دانشکده ها درخواست همکاری و همفکری نمود . وی از اساتید و دانشجویان دانشگاه گیلان  به عنوان بزرگترین دانشگاه استان گیلان خواست که در این امر پیشتاز بوده و با تلاش جوشنده و خلاق خود این کرسی ها را ایجاد نمایند .

وی در ادامه افزود: نظام جمهوری اسلامی از مخالفین و منتقدینش استقبال می کند  مشروط بر اینکه با دلایل منطقی حرفی برای گفتن داشته باشند.در هیچ کجای دنیا اعتراضات و انتقادات غیر محققانه پذیرفته شده نیست. نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان گیلان ادامه داد : در قرآن کریم  اصیل ترین کسانی که خدا به آنان توجه کرده است ،دانشمندان و علما هستند.زیرا دانشمندان به خضوع واقعی در مقابل پروردگار می رسند.

 

دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

27 08 2022

ترجمه کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند توسط عضو هیات علمی دانشگاه گیلان

کتاب سیستم ها و تجهیزات تکنولوژی فرایند ترجمه دکتر ناز چائی بخش لنگرودی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان و لیلا ارشادی افشار، ریحانه رحیم‌پور لنگرودی و سید مهدی میرباهوش توسط اداره چاپ و نشر دانشگاه گیلان منتشر شد. این کتاب ترجمه چاپ سوم این اثر تألیف دکتر چارلز ای توماس است که نتیجه سال‌ها تحقیق وی در زمینه تکنولوژی فرایند و آموزش تکنسین‌ها و کتابی منحصربه‌فرد برای تقویت استراتژی‌های یادگیری دانشجویان است. این کتاب شامل موضوعات کاربردی مورد استفاده در صنایع بوده و در آن با استفاده از تصاویر و دیاگرام‌های مفید و اطلاعاتی کاملاً به‌روز در زمینه سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی، به افزایش اطلاعات و دانش مخاطبین پرداخته شده است. این کتاب با توجه به مطالب مندرج در آن، مرجع بسیار خوبی برای تکنسین‌های شاغل در صنایع و افرادی است که در حال یادگیری اصول و مفاهیم تکنولوژی فرایند هستند تا به آسانی با سیستم ها و عملیات واحدهای فرایندی نظیر مبدل‌های حرارتی، برج‌های خنک‌کن، برج های تقطیر، دیگ‌های بخار، ابزار دقیق، کوره‌ها، راکتورها و ... آشنا شوند. همچنین این کتاب به‌عنوان یک کتاب درسی برای دوره کارشناسی در رشته‌های مهندسی توصیه می‌شود.  

09 08 2022

موفقیت نشریات علمی دانشگاه گیلان در آخرین ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم

بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1400، از مجموع 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان، 3 نشریه علمی موفق به کسب رتبه "بین المللی" و 2 نشریه موفق به کسب رتبه "الف" شده اند؛ همچنین 12 نشریه علمی حائز رتبه "ب" شده و  یک نشریه رتبه "ج" را به دست آورده است. شایان ذکر است دو نشریه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) و Journal of Mathematical Modeling (JMM) برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه "بین المللی" شده و نشریه "علوم و تحقیقات بذر ایران" برای سومین سال متوالی رتبه "الف" را از آن خود کرده است، همچنین نشریه "تحقیقات تولیدات دامی" برای دومین سال متوالی رتبه "الف" را به دست آورده و نشریه انگلیسی زبان Journal of Algebra and Related Topics برای اولین بار مورد ارزیابی کمیسیون قرار گرفته و رتبه "بین المللی" را کسب نموده است. روابط عمومی دانشگاه گیلان این موفقیت علمی را به کلیه دست اندرکاران، عوامل اجرایی، اعضای گروه دبیران نشریات فوق الذکر و جامعه دانشگاهی دانشگاه گیلان تبریک می گوید.   قابل ذکر است علاقه مندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات را دریافت نمایند.

25 07 2022

قرار گرفتن دانشگاه گیلان در میان برترین های نظام رتبه بندی موضوعی ISC

مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، رتبه بندی دانشگاه های جهان را در سال 2021 بر اساس حوزه های موضوعی منتشر نمود. در این رتبه بندی 42 دانشگاه از ایران حضور دارند که در حوزه های مختلف موضوعی حائز رتبه شده اند. رتبه دانشگاه گیلان بدین قرار است: حوزه علوم کشاورزی (600-501)، ریاضیات (700-601)، مهندسی عمران (300-251)، مهندسی مکانیک (350-301)، مهندسی مـواد ( 700-601) و کشاورزی، جنگلـداری و شیلات ( 300-251). در این رتبه بندی، کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و  39 زیر رده قرار می گیرد. 6 رده اصلی در این نظام رتبه بندی عبارت است از: علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی. در رتبه بندی موضوعیISC، دانشگاه های هدف به منظور رتبه بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل 150 مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر نموده و در پایگاه InCite ثبت شده باشد. این رتبه بندی بر اساس سه معیار کلی پژوهش (70 امتیاز) ، فعالیت های بین المللی (15 امتیاز) و نوآوری(15 امتیاز)  انجام می گیرد. معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.