بستن
FA EN AR RU FR CHI

معرفی حراست

گزیده ای از فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با جایگاه حراست
"باید با مردم مرتبط باشید، اطلاعات مردمی برای شما ناگزیر است، شما با همه سرویس‏های اطلاعاتی دنیا که بعضی‏شان تجهیزات و ابزار خیلی پیشرفته دارند فرق دارید، رابطه خود را با مردم محکم کنید، کاری کنید که مردم با شما قربه الی الله همکاری کنند.
مهمترین وظیفه مسئولان خدمت به مردم است زیرا فلسفه وجودی حکومت در اسلام، انجام امور مردم و خدمت‏رسانی به مردم است.
عشق‏ورزی و محبت واقعی به مردم و رفتار همراه با لطف و محبت با آنان از وظایف اصلی مسئولان نظام اسلامی است و مسئولان در برخورد با لغزش‏های احتمالی مردم باید همراه با عفو و گذشت رفتار نمایند. چشم‏پوشی از خطاهای قابل اغماض مردم را، متفاوت از برخورد با قانون‏شکنان و گروه‏ها و باندهای خاص منفعت جو و قدرت طلب بدانید، منفعت عامه مردم بر منفعت گروه‏های خاص مقدم است و اغماض از خطاها و سودجویی‏های این گروه‏ها و باند‏ها ظلم و بی‏عدالتی است."

معرفی:
براساس ماده واحده قانون مصوب ۱۲/۲/۶۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام حراست‏ها با اهداف و مأموریت‏های سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی در کلیه نهادها، وزارتخانه‌ها و سازمان‏های انقلاب اسلامی تشکیل و شروع به فعالیت نمود. حراست به عنوان چشم بینا و چراغ روشن، مسیر حرکت مدیریت را هموار و تصمیم‌گیری را برای مدیران در محیط تحت نظارت خود آسان و در جهت اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی هدایت می‌کند.
حراست به لحاظ جایگاه سازمانی یکی از واحدهای حوزه ریاستی است که مستقیماً با بالاترین مقام دستگاه، دفتر مرکزی حراست، حراست کل استان و دیگر مراجع قانونی ذیصلاح در تماس و تعامل است.

تعریف حراست:
حراست به نهادی گفته می‏شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف‏های موجود به عهده دارد.
حراست با توجه به اشرافیت اطلاعاتی که دارد می‏تواند مشاور خوبی برای مدیران عالی و میانی محسوب شود. البته بسیار روشن است که مسئولین حراست‏ها زمانی می‏توانند در این خصوص موفق باشند که از همکاری صمیمانه جامعه هدف برخوردار باشند.
بدیهی است حراست می‏تواند با دریافت اخبار و اطلاعات مردمی خدمات ارزشمندی در اطلاع‏رسانی به موقع و مؤثر رویدادها به مدیران به منظور تصمیم‏گیری صحیح و بدون خطا در جهت اصلاح فرآیند‏ها ایفا نماید که نتیجه نهایی آن افزایش رضایت‏مندی مردم از سازمان خواهد بود.

اهداف:
حفاظت از اطلاعات، اسناد، پرسنل، اماکن و محیط‏های تحت پوشش به منظور پیشگیری از هرگونه تهدید و خطر احتمالی از طریق کسب اخبار و اطلاعات محیط اعم از امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… و انعکاس به موقع آن به مبادی ذیربط.

منشور اخلاقی و سازمانی حراست:
۱٫ عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام.
۲٫ رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری. قانون‏گرائی و تعمیم آن در سازمان.
۳٫ تلاش در تأمین امنیت شغلی مدیران و کارکنان.
۴٫ رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع.
۵٫ رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ آبرو و اسرار کارکنان.
۶٫ تلاش در جهت استقرار شایسته سالاری با تکیه بر شناسائی و معرفی کارکنان متعهد و متخصص.
۷٫ تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی.
۸٫ تلاش مجدانه در شناسائی و پیشگیری از آسیب‏های سازمان.
۹٫ شناسائی متخلفان و قانون گریزان و برخورد متناسب و قانونی با آنان.
۱۰٫ بهره‏مندی از نگرشی کلان و برنامه‏ریزی متناسب با فن‏آوری‏های روز.

شرح وظایف کلی حراست:
۱٫ اهتمام و پاسداری از دستاوردهای انقلاب و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی.
۲٫ ممانعت و اعتراض از اعمال تعصبات خشک و بی‏مورد و روش‏های تنگ‏نظرانه و متحجرانه و هرگونه انحصار طلبی در انجام وظایف سازمانی.
۳٫ مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم تأمین امن برای عموم (مسئولین، مدیران، کارکنان و ارباب رجوع) به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواست‏های منطقی و قانونی مشارالیهم.
۴٫ شناسائی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارائه راه کارها و خط مشی‏های مناسب در جهت رفع نارسائی‏ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه.
۵٫ رعایت کامل و دقیق شرح وظایف و دستورالعمل‏های اجرائی و بهره‏برداری کامل از تجارب مکتسب.
۶٫ همکاری صمیمانه با مدیران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبیین جایگاه حراست به عنوان مشاوری امین.
۷٫ شناساندن دستگاه حراست و بذل توجه وافر در اینکه اقدامات حراست در تمام موارد مستدل و مستند و متکی به اسناد و مدارک قابل استناد می‏باشند و از توجه و اقدام به گزارشات غیر مستند و غیر موجه جداً پرهیز و اجتناب خواهد شد.
۸٫ توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم‏سازی محیط کاری و اداری و جلوگیری از بروز جو تشنج، تهدید، ارعاب و وحشت برای تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان
۹٫ تلاش در جهت برقراری اعتماد کامل متقابل و ایجاد حُسن ظن فی ما بین حراست و کارکنان.
۱۰٫ اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در همه امور.